Musikk i Nordland "Grieg"- Lofotconcertino

Om arrangementet

Musikk i Nordland har 30-årsjubileum i år og turneen «Store Opplevelser på Små Steder» er en del av feiringen

Edvard Griegstrykekvartett i g-moll, op.27

Griegs strykekvartett var et banebrytendeverk og vakte stor oppmerksomhet fra mange samtidige komponister. Franz Liszts omtalte kvartetten som et av de mest interessante kammermusikkverkene for sin tid. Andre var kritisk til verket. Tidligere i kvartettsammenheng pleidede ulike instrumenteneå ha selvstendige stemmer. Griegs kvartett derimot var homofon, med en bærende melodi understøttet av klanger. Den massive klangen i kvartetten bidrar til et orkestralt preg, noe Grieg fikk kritikk for. Selv var han veldig bevisst på hva han ønsket å oppnå med musikken: «Den streber mot bredde, flukt, og fremfor alt mot klang for de instrumenter for hvilke den er skrevet.»

Grieg var ikke den første som brukte et motiv som tema i komposisjoner, men var den første som brukte motivet så konsekvent gjennom et helt verk. Kvartetten starter med et dramatisk utsagn, nærmest med utropstegn. Deretter bygges hele verket opp utfra åpningsmotivet. Temaet i kvartetten er hentet fra Griegs sang Spillemænd, op. 25, med tekst av Henrik Ibsen. Teksten handler om kampen mellom kjærligheten og kunstens kall og speiler kanskje Griegs egen livskrise i samme periode. Tiåret fra 1875-1885 var Grieg ikke så produktiv. Han slet med å komme i gang med kvartetten før han fant på å bruke Spillemænd som gjennomgående motiv. Skriveprosessen ble Griegs egen kamp med seg selv i skapning av mesterverket. Stykket er tilegnet Robert Heckmann, fiolinist fra Køln, som Grieg rådførte seg med angående detaljer ved sluttføring av verket. Og det var Heckmannkvartetten som fremførte verket 29. oktober i Køln, hvor Grieg selv var tilstede.

«...jeg føler at i dette verk gjemmes prøver på det hjerteblod hvorav fremtiden forhåpentlig vil få se mer enn bare dråper...»

Grieg var ganske åpen med hva dramatikken i musikken representerte: en kamp og en bearbeidelse av store spørsmål i musikken - og i livet. Kvartetten er et verk med mye følelserog bør oppleves «live». På programmet står også strykekvartettskrevet av den nordnorske komponisten Fritdhjov Anderssen, som levde samtidig og i «skyggen» av Grieg. Anderssen blir ofte omtalt som «Nord-Norges Grieg».

Velkommen på konsert!

Program:
Fridthjov Anderssen Strykekvartett i d-moll
I. Adagio –Allegro con fuoco
II. Adagio
III. Scherzo
IV. Allegretto scherzando

Edvard Grieg Strykekvartett i g-moll, op. 27
I. Un poco andante - Allegro molto ed agitato
II. Romanze: Andantino – Allegro agitato
III. Intermezzo: Allegro molto marcato -Più vivo e scherzando
IV. Finale: Lento - Presto al saltarello

Medvirkende:Tor Johan Bøen, fiolin // Kelly Sohyoung, fiolin // Lazar Miletic, bratsj // Hans-Urban Andersson, cello

 

Arrangør: LofotConcertino
Arrangementet er støttet av Kulturrådet og Klassisk